تبلیغات
مذهبی - آموزشی

مذهبی - آموزشی

 گزیده ای در مورد اصحاب رسول الله {ص}

 

ابتدا باید بپردازیم به اینکه صحابی و منافق در لغت به چه كسی گفته می شود؟

تعریف لغوی و اصطلاحی صحابی :

 

صحابه : ریشه آن ((صحبه)) به معنی عاشره، یعنی با وی معاشرت و زندگی كرد و چند نفر كه با هم باشند به آنان اصحاب، گفته می شود یا دو چیز كه با هم ملایمت و مناسبت داشته باشند ؛ودر اصطلاح صحابی كسی است كه در زندگی به پیامبر ایمان آورده و او را دیده و در حالت ایمان در گذشته است.و از این تعریف كاملاً روشن است كسی كه پیامبررا در حالت غیر ایمان دیده و در حالت غیر ایمان در گذشته است در ردیف صحابه نیست و واژه صحابی در حق او تحقق پیدا نمی كند. مثل ابوجهل وابولهب وغیره که رسول الله را دیدند ولی ایمان نیاوردنند

از عالمی  در مجلسی سخن رانی می کرد در سخنانش فرمود که اگر کسی رسول الله را ببیند به حق به بهشت می رود  که یکی از حاضرین اعتراض کرد که ابوجهل ویا ابولهب رسول الله را دیدند چرا به بهشت نمی روند  آن عالم در جواب آنها گفت که ابوجهل وابولهب رسول الله {ص} را ندیدند بلکه یتیم عبدالله را دیدند اگر آنها هم با دید رسول الله {ص} به پیامبر نظاره گر می شدند حقا هدایت می شدند

تعریف لغوی و اصطلاحی منافق :

قال الله تعالی : إِنَّ الْمُنَافِقِینَ فِی الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ

 

منافق در لغت گرفته شده از نافق و این برگرفته از نفقاء است به معنی سوراخ هایی كه موشهای جنگلی در آن زندگی می كنند. هرگاه موش جنگلی از یك سوراخ تعقیب شود به سوراخی دیگر پناه می برد ؛خلاصه اینكه نفاق به معنی دگرگون شدن، رنگ عوض كردن ,پنهان کردن است؛منافق در اصطلاح: كسی است كه در ظاهر خود را مسلمان و پیرو رسول الله جلوه می دهد و در باطن كفر و دشمنی با الله و رسولش را در دل دارد.

 

بر هر عاقلی واضح است كه دو کلمه صحابی و منافق، هیچ گونه همسانیت و تشابهی با هم ندارند ـ صحابی یعنی كسی كه بر پیامبرایمان آورده و در حالت ایمان از دنیا رفته است و منافق كسی است كه در ظاهر خود را مومن معرفی می كند اما در باطن بر كفر عقیده دارد. لذا صحابی هرگز منافق نمی شود و منافق هرگز صحابی نمی شود. چنانکه وقتی ما میگوییم فلانی راستگوست مطمئنا دیگر دروغگو نیست!و مسلما وقتی قرآن اصحاب پیامبر را ستایش میکند منظورش منافقان نیست و وقتی منافقان را مذمت میکند به طور قطع منظورش صحابه نیست.

شاید این سوال برای بعضی مطرح شود كه چگونه می توان صحابی را از منافق تشخیص داد؟ پاسخ این است كه اولا: منافقان برای مسلمانان ناشناخته نبوده و گروهك بسیار بد نامی بودند.و رسول اكرم اسامی منافقین را برای بعضی از صحابه بیان كردند دوما منافق طبق قرآن و سنت رسول خصوصیات بارزی دارد كه به وسیله آنها به خوبی می توان او را از صحابی جدا كرد. که عبارتند از:

قال النبی: اعوذ با... بسم الله ...../وَمِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْیَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِینَ ﴿8﴾ و برخى از مردم مى‏گویند ما به خدا و روز بازپسین ایمان آورده‏ایم ولى گروندگان [راستین] نیستند (8) یُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا یَشْعُرُونَ ﴿9﴾ با خدا و مؤمنان نیرنگ مى‏بازند ولى جز بر خویشتن نیرنگ نمى‏زنند و نمى‏فهمند (9) فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا كَانُوا یَكْذِبُونَ ﴿10﴾ در دلهایشان مرضى است و خدا بر مرضشان افزود و به [سزاى] آنچه به دروغ مى گفتند عذابى دردناك [در پیش] خواهند داشت (10) وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ﴿11 و چون به آنان گفته شود در زمین فساد مكنید مى‏گویند ما خود اصلاحگریم (11) أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِن لاَّ یَشْعُرُونَ ﴿12﴾ بهوش باشید كه آنان فسادگرانند لیكن نمى‏فهمند (12) وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاء أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاء وَلَكِن لاَّ یَعْلَمُونَ ﴿13﴾ و چون به آنان گفته شود همان گونه كه مردم ایمان آوردند شما هم ایمان بیاورید مى‏گویند آیا همان گونه كه كم خردان ایمان آورده‏اند ایمان بیاوریم هشدار كه آنان همان كم‏خردانند ولى نمى‏دانند (13) وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَى شَیَاطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَكْمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُونَ ﴿14﴾ و چون با كسانى كه ایمان آورده‏اند برخورد كنند مى‏گویند ایمان آوردیم و چون با شیطانهاى خود خلوت كنند مى‏گویند در حقیقت ما با شماییم ما فقط [آنان را] ریشخند مى‏كنیم (14) اللّهُ یَسْتَهْزِىءُ بِهِمْ وَیَمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ ﴿15﴾ خدا [است كه] ریشخندشان مى‏كند و آنان را در طغیانشان فرو مى‏گذارد تا سرگردان شوند (15) أُوْلَئِكَ الَّذِینَ اشْتَرُوُاْ الضَّلاَلَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُواْ مُهْتَدِینَ ﴿16﴾ همین كسانند كه گمراهى را به [بهاى] هدایت‏خریدند در نتیجه داد و ستدشان سود[ى به بار] نیاورد و هدایت‏یافته نبودند (16) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ ﴿18﴾كرند لالند كورند بنابراین به راه نمى‏آیند (18)  تمامی  آیه ها از سوره بقره می باشد

{ فساد فی الارض، مورد استهزاء قرار دادن دین و بندگان الله، ترجیح دادن گمراهی در برابر هدایت، كری، كوری، لال بودن و سرگردانی سستی در عبادت، شك و تردید درباره اینكه به مسلمانان به پیوندند یا به كفار، سوگند خوردن دروغین، نداشتن بینش دین، بزدلی، مومن نبودن به الله،و روز قیامت و به ربوبیت پروردگار، ناراحت شدن موقعی كه مسلمانان پیروزی بدست می آوردند. خوشحال شدن هنگامی كه مسلمان با ضرر جانی یا مالی مواجه می شدند. منتظر بودن مصایب بر مسلمانان. عدم انفاق در راه الله، خوشحال شدن هنگام تخلف از حكم پیامبر، كراهیت و نفرت از رفتن به جهاد. سوگند خوردن بنام الله تا این سوگند را وسیله نجات خود قرار دهند ـ ایجاد تفرقه میان مسلمانان، عدم رعایت عفت كلام و شئون اخلاقی ـ تاخیر نماز و ترك جماعت و اینكه نماز صبح و عشاء برای آنان بسیار سنگین بود. این بود بعضی از صفات و ویژگیهای بارز آنان كه در قرآن و سنت پیامبرکه ذكر گردید. خداوند درباره صحابه چنین فرموده است: (ای گروه صحابه) شما از بهترین افراد امت مسلمان هستید. (زیرا) امر به معروف و نهی از منكر می كنید.( آل عمران: 110) و گفت الله تعالی:  ای پیامبر، خداوند و آن عده از مسلمانان كه از تو تبعیت می كنند،برای یاری رساندن تو كافی هستند.) (لأنفال:64)  والله تعالی گفت:

 

 محمد رسول خدا است. آنان كه وی را همراهی می كنند، در برابر كفار بسیار خشن و با هم فوق العاده مهربان هستند ـ همواره آنان را در عبادت می بینی ـ آنان درصدد به دست اوردن فضل و خشنودی الله هستند ، (الفتح: 29)  و گفت سبحانه تعالی: آری آنان كه ایمان آوردند، هجرت كردند و جهاد كردند، مهاجرین صحابه هستند و آنان كه پناه دادند و یاری كردند انصار از صحابه هستند. ،(لأنفال:74).   خداوند و با صیغه جمع آنان را مورد ستایش قرار داده و فرمودند: آنان اند كه مومنان به حق هستند این حكم با كلمه تاكید و حصر از جانب خداوند صادر شده است

رسول اكرم از صحابه خود رضایت داشته، محبت با آنان را واجب گردانده است. و از حریم عزت و كرامت آنان حمایت كرده است ،

 خداوند درباره منافقین می فرماید: )إِنَّ الْمُنَافِقِینَ فِی الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ) ((الف و لام)) در اول منافقین برای استغراق است. یعنی تمام منافقین را شامل است.

 

خداوند رسوایی منافقان و  سوء نیت پنهان آنان را در دو سوره (منافقون و توبه) در جریان تبیین وضعیت و دسایس آنان آشكارا ذكر كرده و آنان را از صحابه پیامبر جدا فرموده است.

 

بعد ازین گوئیم نعت مصطفی **** آنکه عالم یافت از نورش صفا

 

سید الکونین ختم المُرسلین **** آخر آمد بود فخر الاولین

 

آنکه آمد نُه فلک معراج او****  انبیاء و اولیا محتاج او

 

شد وجودش رحمة للعالمین **** مسجد او شد همه روی زمین

 

صد هزاران رحمت جان آفرین ****  بر وی و بر آل پاک طاهرین

 

آن که شد یارش ابوبکروعمر**** از سر انگشت او شق شد قمر

 

آن یکی اورا رفیق غار بود**** وان دگر لشگرش ابرار بود

 

صاحبش بودند عثمان وعلی**** بهر آن گشتند در عالم ولی

 

آن یکی کان حیاء وحلم بود **** وان دگرباب مدینه علم بود

 

آن رسول الله که خیر الناس بود****عمّ پاکش حمزه وعباس بود

 

هردم از ما صد درود و صد سلام ***بر رسول و آل واصحابش مدام

 

التماس دعا 


[ دوشنبه 16 بهمن 1391 ] [ 05:37 ب.ظ ] [ اسماعیل سارلی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

نویسندگان
لینک های مفید
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب